چگونه عمر باتری خود را دو برابر کنیم؟

چگونه عمر باتری خودرو را دو برابر کنیم ؟

باتری خودرو حداکثر 2 تا 3  سال می تواند دوام بیاورد اما مسائل دیگری از قبیل نوع آب و هوا ، نوع خودرو و حتی شیوه استفاده از خودرو در طول عمر باتری تاثیر گذار است . تعویض باتری اتفاقی است که برای همه صاحبان خودرو می افتد اما با رعایت موارد زیر می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد و طول عمر باتری را افزایش داد .

 

1-    فاصله زمانی بین هر استارت خودرو زیاد باشد

بر اساس تحقیقات استفاده از خودرو در مسیرهای کوتاه مدت سبب کاهش طول عمر باتری می شود . باتری خودرو برای شارژ به مسافت زیادی نیاز دارد و برای شارژ کامل به 8 ساعت نیازمند است . اگر باتری به طور کامل شارژ نشود سبب کریستالیزه شدن قطب منفی باتری شده و باعث می شود باتری در شارژ شدن مشکل پیدا کند . اما این بدین معنی نیست که شما روزی 8 ساعت رانندگی کنید بلکه منظور این است که به نسبت کارکرد باتری از قبیل چراغ ها ، کولر و سیستم صوتی می بایست فرصت شارژ شدن به باتری را هم بدهید .

 

2-    در دمای مناسب نگهداری کنید

باتری خودرو در دماهای معمول قابل استفاده هستند اما در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین باعث مشکلاتی خواهد شد . باتری در دمای بسیار بالا منجر به بخار مایع درون آن می شود که این عامل باعث شارژ بیش از حد آن و آسیب به باتری می شود . همچنین در دماهای بسیار پایین الکترولیت باتری دچار یخ زدگی شده و دچار مشکلاتی داخلی در باتری خواهد شد . بدین منظور توصیه می شود اگر در شرایط بسیار سرد رانندگی می کنید در هنگام خاموش بودن خودرو باتری را درون محفظه ای بطور موقت قرار دهید .

 

3-    تمیز نگه دارید

بسیار مهم است که باتری ها از خوردگی محافظت شوند . خوردگی در واقع پودرهای سفیدی هستند که روی آند و بست باتری تجمع می کنند . شما می توانید این خوردگی ها را با جوش شیرین و آب و مسواک (غیر فلزی ) پاک کنید . خوردگی بیش از حد نشان دهنده زمان تعویض باتری است اما با تمیز کردن به موقع آن میتوانید عمر باتری را افزایش دهید .

 

تست‌ کردن باتری

در هنگام تست مطمئن شوید که خودرو خاموش است . اگر از مولتی ‌متر دیجیتالی استفاده می ‌کنید ، آن را بر روی حالت ولتاژ DC قرار دهید . سپس کابل مشکی رنگ مولتی ‌متر را بر روی سر منفی باتری و کابل قرمز را بر روی سر مثبت قرار دهید . مقداری صبر کنید تا مولتی ‌متر یک عدد ثابت را نشان دهد . اگر عددی بیش‌تر از 12.45 ولت‌ به دست آمده است ، می ‌توانید مطمئن باشید که باتری وضعیت مناسبی دارد و اگر ماشین شما استارت نمی ‌خورد ، مشکل از جای دیگری است . اگر شارژ کمتر از 75 درصد باشد ، شاید بتوان همچنان موتور را استارت زد ولی این موضوع هشداری به شما است که به زودی به مشکل بر خواهید خورد و با توجه به سن باتری ، احتمالا شما نیاز به شارژ کردن یا تعویض آن خواهید داشت .

 

باتری شما سالم یا خراب است ؟

باتری سالم شارژ می ‌شود و شارژ را نگه می ‌دارد و می ‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند . باطری خراب شارژ نمی ‌شود و شارژ را نگه نمی ‌دارد و نمی ‌تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند . باتری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس ‌دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود . طبق تحقیقات انجام شده اکثر باتری‌ های خودرو تنها 2 تا 4 سال عمر می ‌کنند . بنابراین اگر عمر باتری خودروی شما 2 سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی ‌دارد و مدام شارژ آن خالی می ‌شود یا به نظر می‌ رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی ‌چرخاند احتمالا به یک باتری نو نیاز دارید .